Idag var de aller fleste ganske trøtte.

Vi regner med at alle var i seng innen halv 3. Ettersom det var avreise kl. 09.40 var det viktig å få i seg frokost, og ved inngangen til frokost stod det en meget hyggelig herremann med ukjent navn som tok i mot oss. Han spurte om vi hadde sovet godt, og om frokosten smakte godt da vi forlot frokosten. Senere på kvelden (kl. 23:30) forsøkte vi ved hjelp av resepsjonen å finne ut av hva denne hyggelige mannen heter, men dette viste seg å være vanskeligere enn først antatt. Per Kristian hørte først med damen i resepsjonen som på det tidspunktet hadde ukjent navn. Hun visste ikke dette siden hun jobber her som lærling. Men vi valgte selvfølgelig ikke å gi opp dette prosjektet og sendte Henning til resepsjonen. Han fant ut at hun het Alexandra.

Frokostbuffeten hadde et stort utvalg med alt fra pannekaker, boller og muffins til nudler, fisk og potetlefser. Etter et godt måltid møttes vi utenfor hotellet, klare til å ta taxien til Peeteli-kirken. Turen tok omtrent ti minutter, og vi rakk nesten å se halvparten av første omgang i ishockeykampen i Pyeongchang. Til Pers store fortvilelse måtte vi dessverre legge vekk TV-sendingen da vi ankom stedet. Vi ble møtt av en trivelig mann ved navn Matti, som tok oss inn i varmen, selv om det egentlig var litt kaldt der inne. Der inne fikk vi først en lang og fin innføring i forhistorien til kirken, og fikk høre om det viktige arbeidet kirken gjør for fattige barn i området. Vi fikk også en guidet tur gjennom kirken og barnehjemmet, og fikk se hvordan de arbeidet og bodde der. Dette gjorde et stort inntrykk på oss, og vi er veldig takknemlige som fikk se og oppleve dette stedet.

Trykk på et bilde for å forstørre, og du kan bla med pilene!

Etter en fin stund i Peeteli-kirken var det kollektiv vandring tilbake til hotellet. Nå ble det anledning for en lengre periode med fritid, og dette ble brukt til blant annet shopping, trening, bading i bassengene, soving og sightseeing. En liten gjeng fant frem til en butikk ved navn Kaubamaja, hvor de fant seg noen interessante t-skjorter. Temaet var frukt, og t-skjortene er prydet med henholdsvis banan, vannmelon og ananas. Eierne er fornøyde med kjøpet, men sier de ikke føler seg veldig personlig tilknyttet produktet. Uavhengige kilder sier dog at eierne kler de godt! Fritiden ble avsluttet med at alle fikk i seg en god middag, med påfølgende oppmøte hos turistinformasjonen i sentrum.

Hos turistinformasjonen møtte vi på en sprudlende dame, og det var dermed klart for kveldsvandring i gamlebyen. Dette er en guidet tur med den noe avskrekkende tittelen: «Ghost and Legends walking tour». Hun tok oss med til flere steder og bygninger i byen som hadde hver sin historie. Vi fikk blant annet høre om hvordan Danmark fikk flagget sitt, hvordan den gamle pesten i Tallinn spredde seg og om hvordan Olavs-kirken fikk navnet sitt. Dette var veldig spennende, og med den dyktige fortellerstemmen til guiden var det ikke vanskelig å leve seg inn i de merkelige historiene. Vandringen endte på en lokal cafe i et lite og koselig smug, hvor alle fikk varm sjokolade, kaffe og te. Da guiden var på vei til å dra kom vi på at vi ikke hadde spurt henne hva hun heter. Vi spurte, og hun sa: «Jeg heter Heli, og jeg pleier å si helikopter, men uten kopter». Dette syntes vi var ganske morsomt!

Kvelden ble avsluttet med en aldri så liten kveldsandakt og de fleste gikk nok ganske fort til sengs etter samlingen. I morgen bærer det videre på besøk til Mustamae, og her skal vi få se på arbeidet i to lokale kirker. Vi vet ikke så mye om dette stedet, så dette blir sikkert ganske interessant.

Les Tallinn dag 1 her
Les Tallinn dag 3 her

Skrevet av: Simen Udnes, Silje Funderud, Per Kristian Gården og Henning Haaland.