Det skjedde i de dager at dagen idag startet med frokost på hotellet og det var avreise klokka 09.30. Det var tydeligvis litt for tidlig for Marius N.F og Andreas, de våkna nemlig klokka 09.15 og rakk ikke frokost eller morgendusjen. Etter frokost var det avreise til en konsentrasjonsleir ved navet Terenzin. Magnus mente det tok 1 time å kjøre, men det tok faktisk bare 40 minutter! Derfor sto hele gjengen ute i kulden og ventet lenge. Det som var bra med å komme for tidlig var at Andreas og Marius fikk kjøpt en deilig frokost på et gatekjøkken. Frokosten de spiste var en baguett med grønn skinke.

Vi ble ledet rundt av en guide som het Petr, som fortalte oss om de forskjellige bygningene og hva som skjedde der. Det ga oss et ekstra sterkt inntrykk da vi fikk høre at Tereizin var en av de konsentrasjonsleirene med bedre standard. Dette fortalte oss mye om hvor dårlig fangene ble behandlet, og hvor deres levekår. Det var også ganske utrolig å tenke på at det på den tiden ikke var mange som var klar over hva som skjedde i disse konsentrasjonsleirene. Grunnen til dette var at de lagde propaganda der de nærmest omtalte Terezin som et spa, og det ga et inntrykk om at fangene ble behandlet meget bra. Etter omvisningen så vi på en propagandafilm med bilder, videoer og tegninger fra konsentrasjonsleiren. Det var også et museum der man kunne lese mer om krigen og konsentrasjonsleiren, og se på de personlige eiendelene til fangene. En annen del av museet var en kunstutstilling med blant annet bilder og tegninger som fangene lagde.

Da vi var ferdig med omvisningen dro vi til byen Terezin for å finne et sted vi kunne spise lunsj, men ettersom vi ikke fant noen restaurant dro vi tilbake til hotellet. Vi spiste derfor lunsj på hotellet, og fikk en lang pause før turen gikk videre til gamlebyen. Der skulle vi på en katolsk gudstjeneste med nattverd. Gudstjenesten foregikk på Tsjekkisk, så det var ikke så mange av oss som forstod det som ble formidlet. Det var en fyr som visste hva han gjorde, så vi gjorde som han. Gudstjenesten varte ikke like lenge som de vi er vant til, så da gikk vi videre for å spise middag.

Budbilen (aka. Bodil) hadde funnet en pizza-restaurant som vi skulle spise på, men det viste seg fort at når 23 stykker skal ut å spise at det lønner seg å reservere bord. Magnus, Marianne og Bodil hadde lagt en slu plan for å lede bort alle ungdommene og kapre seg et bord på denne «eksklusive» restauranten.

Etter vi hadde spist fant vi endelig en trikk som tok oss hele veien tilbake til hotellet, og vi var hjemme rundt klokken 21.00. Vi hadde kvelds-samling på rommet, og nå ser vi frem til spa og reeball (paintball).

Les Praha dag 2 her.
Les Praha dag 4 her.

Skrevet av: Silje Marie Linnestad, Kristine Ramstad, Silje Funderud, Simen Udnes og Per Kristian Gården.